Hvad sker der, hvis man overskrider evolutionens grænser? PROTOTYPE er et helt nyt tredjepersons actionspil, hvor spilleren kan bevæge sig helt frit i spillets verden i rollen som Alex Mercer, en genetisk mutant, der kan ændre form, og som ikke har nogen erindring om sin fortid. I sin indædte kamp for at løse mysteriet om sin eksistens drager han hærgende gennem New York City med parkour-agtig adræthed og fortærer alle, der kommer i vejen for ham, hvorved han overtager deres fysiske identitet, minder og evner. Med udgangspunkt i tre centrale grupperinger bestående af Alex, Blackwatch (militæret) og ofrene for et virusudbrud, der kaldes De Inficerede, fordyber spillerne sig i en dyb, mørk sammensværgelse, der har været 40 år undervejs!
EN NY VINKEL PÅ OG NYT LIV TIL EN UDSPILLET GENRE – PROTOTYPE er et originalt, nyudviklet spil, der løfter åben verden/actionspil-genren op til forfriskende, nye højder og giver den et tiltrængt los bagi med den spændende historie om antihelten Alex Mercer, som befinder sig midt i en uigennemskuelig sammensværgelse. Alex har ingen erindring om sin fortid, så hans eneste mål i tilværelsen er at finde ud af, hvem der er ansvarlig for det, der er sket med ham… og stille dem til regnskab! Efterhånden som Alex og hans evne til at ændre form udvikler sig i løbet af historien, afdækker spillerne langsomt flere og flere detaljer om hans grumme fortid, alt imens de må kæmpe mod de dødsensfarlige Blackwatch-styrker og De Inficerede. Spillerne skal forsøge at afdække det spind af intriger, som er det omfattende grundlag for historien, og se til, mens en 40 år gammel sammensværgelse langsomt, men sikkert kommer ud af kontrol… hvorved PROTOTYPENS fortid bliver afsløret og hans fremtid bestemt.
DØDSENSFARLIGE FORMSKIFT – Alex Mercer kan ændre form og er utrolig dygtig til nærkamp og til at ødelægge ting og vildlede sine fjender. I rollen som Alex kan spillerne fortære og absorbere enhver levende person, de møder under deres jagt på sandheden gennem New York City. Derved overtager Alex deres identitet og får adgang til deres hukommelse og særlige evner/kræfter – og kommer afsløringen af den voksende sammensværgelse et skridt nærmere. Desuden kan Alex blande og kombinere genetiske egenskaber til nye, ufatteligt dødelige våben, f.eks. knivskarpe kløer, klinger, pansret hud, skjolde og meget andet. Hvis spilleren udnytter Alex Mercers – PROTOTYPENS – evner fuldt ud, er han det ultimative, formskiftende våben.
STRATEGI: VILDLEDNING ELLER ØDELÆGGELSE – PROTOTYPE giver spillerne valget mellem at basere deres strategi på enten vildledning eller ødelæggelse. Vælger de vildledning, skal de udgive sig for at være en almindelig indbygger i New York og bevæge sig gennem spillets verden i det skjulte. Er strategien derimod ødelæggelse, slipper de alle Alex' kræfter fri og begiver sig hærgende og sønderlemmende gennem New York City, mens de ændrer form fuldstændigt åbent, fortærer civilister midt på gaden, overtager militærkøretøjer som Apache-helikoptere og Abrams-tankvogne og i det hele taget bare spreder så meget død og ødelæggelse som overhovedet muligt!
HIDTIL USET BEVÆGELSESEVNE OG BEHÆNDIGHED – Alex Mercers bevægelser i PROTOTYPE bygger på bevægelseskunsten Parkour. Det er et fransk ord, der betyder at bevæge sig fra et sted til et andet så hurtigt som muligt, i princippet ved hjælp af alle de muligheder, den menneskelige krop byder på. Eftersom Alex er overmenneskelig, er der intet i PROTOTYPES travle New York City-miljø, der kan holde ham tilbage. Spillerne kan hoppe over hundredvis af biler, løbe lodret op af skyskrabere, tilbagelægge enorme afstande i et enkelt spring og meget mere.
NEW YORK CITY ER DIN JAGTMARK – PROTOTYPES legeplads, hvor spilleren kan bevæge sig frit omkring, er en realistisk udgave af New York City. Storbyen er propfyldt med tusinder af fodgængere og hundredvis af biler, der myldrer omkring i en travl og livagtig gengivelse af verdens mest berømte by. Befolkningstætheden er ekstrem, hvilket giver uendelige muligheder i spillets handling og betyder, at når tingene begynder at stramme til, vil spillerne virkelig føle, at byen lukker sig sammen om dem. Og hvad angår nogle af PROTOTYPES afgørende kampe… ja, lad os nøjes med at sige, at der uden tvivl brug for en kampplads på størrelse med Manhattan!
UDVIKLERE MED EN FORTID – Spil med åbne verdener, hvor man kan bevæge sig frit omkring, er ikke noget nyt for Radical Entertainment, udvikleren bag PROTOTYPE. De har allerede en lang række succesrige titler bag sig, herunder de meget roste The Incredible Hulk: Ultimate Destruction, Simpsons Hit & Run og Scarface: The World is Yours. Radical Entertainment benytter sig af sin helt egen, nyudviklede spilmotor Titanium, som betyder, at PROTOTYPE befinder sig på den absolutte forkant af åben verden-spil med imponerende grafik og eksplosiv action – og så er det det første spil nogensinde, der understøtter Neural THX 7.1-surroundlyd.